Käyttäjälähtöisyys on olennainen tekijä, kun kehitämme
menestyksekkäitä palveluita organisaatioille toimialasta
riippumatta. Se tarkoittaa, että suunnittelemme ja toteutamme
palvelut pitäen ensisijaisesti mielessä loppukäyttäjät.
Palvelumuotoilu on tämän käyttäjälähtöisen lähestymistavan
avaintyökalu, joka korostaa tarpeiden ja odotusten ymmärtämistä
syvällisesti ja aidosti.
Palvelumuotoilu ei rajoitu pelkästään käyttäjäkokemuksen
parantamiseen, vaikka se onkin yksi keskeisistä tavoitteista.
Palvelumuotoilu tarjoaa meille mahdollisuuden tarkastella
liiketoiminnan palveluprosesseja ja -järjestelmiä kokonaisuutena.
Sen avulla luomme kokonaisvaltaisia toimintoja, jotka ovat
harmoniassa käyttäjien tarpeiden ja organisaation tavoitteiden
kanssa.
Voitte hyödyntää palvelumuotoilua käyttäjien odotusten tunnistamiseen, nykyisten palvelujen kehittämiseen ja tuotteistamiseen,
uusien palvelujen innovoimiseen, sisäisten prosessien kehittämiseen tai muutoksen tueksi.
Tämä lähestymistapa auttaa meitä it-projekteissa rakentamaan
hyvinvoivia palveluita, jotka eivät ole vain toimivia ja
helppokäyttöisiä, vaan myös kytkeytyvät syvemmälle käyttäjien
arvoihin ja toiveisiin.
Palvelumuotoilijamme auttaa teitä saamaan merkityksellisiä, kestäviä ja saavutettavia palveluja.
Palvelumuotoilu auttaa tunnistamaan pullonkaulat, tehottomuudet ja mahdollisuudet palveluprosessien optimointiin.
Käyttäjäymmärrys voi säästää merkittävästi resursseja, aikaa sekä kustannuksia.
Asetamme käyttäjät etusijalle ja osallistamme heidät suunnitteluprosessiin. Saatte arvokasta tietoa, jonka vuoksi ymmärrätte paremmin heidän monimuotoiset tarpeensa ja piilevät odotuksensa.
Palvelumuotoiluprosessi johtaa palveluihin, jotka todella vastaavat käyttäjien toiveita.
Parhaiden kokemusten kautta ihmislähtöinen palvelumuotoilu parantaa kilpailuetuanne ja vahvistaa käyttäjäuskollisuutta.
Voimme luoda palvelumuotoilun avulla paremmin käyttäjien tarpeita vastaavia ja intuitiivisia palveluja. Se parantaa käyttäjäkokemusta ja sidosryhmien tyytyväisyyttä.
Minimoimme riskit tekemällä objektiivisen määrittelytyön. Suunnittelemme eheän palvelukokonaisuuden liiketoimintanne tavoitteita unohtamatta.
Palvelumuotoilun avulla maksimoimme sijoitetun pääoman tuoton sekä palveluiden arvon. Lisäksi houkuttelette myös uusia käyttäjiä.
Kehitämme kokonaisuuden ketterästi ja käyttäjäkokemukset huomioiden vastaamaan markkinoiden tai organisaationne omiin muutoksiin.
Palvelumuotoilu kannustaa jatkuvaan käyttäjäpalautteen keräämiseen ja hyödyntämiseen, joka mahdollistaa saumattoman palvelun parantamisen.
Mitä aiheesta tiedetään? Otamme palvelunne käyttäjät aktiivisesti mukaan, jolloin saatte kehitystyölle kokonaisvaltaisen lähestymisen. Inhimillisyys ja empatia teknologiapohjaisessa palvelukehityksessä voi parantaa merkittävästi vuorovaikutusta ja yhteyttä palvelun käyttäjien ja organisaation välillä. Tämä vaihe esimerkiksi haastatteluiden ja kyselyiden kautta auttaa tunnistamaan ja ymmärtämään, millaista palvelua loppukäyttäjät oikeasti arvostavat.
Mikä on nykytilanne? Varmistamalla oikean ongelman ja tunnistamalla kriittiset ongelmakohdat jo aikaisessa vaiheessa minimoimme riskejä. Aloitamme vanhan palvelun uudistamisen tutkimalla palvelun sen hetkisen tilanteen ja keräämällä tietoa sen kipupisteistä.
Yhteisen suunnittelun kautta luomme innovaatiota. Eri käyttäjäryhmien mukanaolo on onnistumisen edellytys, jotta saatte uudesta palvelusta aidosti käyttäjiä palvelevan. Tuomalla organisaationne eri asiantuntijat yhteen työpajatyöskentelyssä, murramme siiloja ja mahdollistamme eri näkemysten maksimaalisen hyödyntämisen. Haastamme olettamuksia, ideoimme vaihtoehtoja ja luomme nykyaikaisia ratkaisumalleja yhdessä sidosryhmien kanssa.
Jotta voimme testata, miten käyttäjät kokevat palvelun, teemme sen näkyväksi konkreettisen malliesimerkin avulla. Voimme nopeasti muuttaa suuntaa ja mahdollistaa toimivan tuotteen toimittamisen joutuisasti. Testaamme ja arvioimme tehdyt prototyypit aikaisessa vaiheessa oikeiden käyttäjien avulla. Kerättyihin palautteisiin perustuen voimme selvittää, mitkä ratkaisut toimivat oikeasti kokonaisuus huomioiden.
Kun varmistumme, että organisaationne on saamassa parhaalla mahdollisella tavalla tarpeet täyttävän, käyttäjäystävällisen sekä hyödyllisen palvelun, on palvelu valmis tuotantoon. On huomioitava, että palvelumuotoilu on ketterä prosessi, jolloin voimme muokata lähestymistapaa kerätyn tiedon perusteella.
Projektin alussa hyödynnämme palvelumuotoilun työkaluja ideoimaan ratkaisuja ja kuvaamaan kehitettävää kokonaisuutta ja sen eri osa-alueita. Tunnistamme käyttäjien tarpeet ja etsimme niihin ratkaisut.
Palvelumuotoilutyön ja yrityksen kanssa käytävien keskustelujen pohjalta:
Palvelumuotoilu on tehokas tapa parantaa palvelujanne IT-projekteissa ja mahdollisuus tarjota palvelujen loppukäyttäjille lisäarvoa. Jos haluatte onnistua digitaalisen palvelun kehityshankkeessa palvelumuotoilun keinoin, palvelumuotoilijamme kertoo siitä lisää tässä Ite wikin haastattelussa.
Takkuaako organisaatiosi digitaalinen palvelu, vai onko aika
ponnistaa kokonaan uusi järjestelmä?
Lähetä meille viestiä!