Parhaimmillaan ohjelmistokehitys on käyttäjälähtöistä innovointia, jossa mobiiliapplikaatiota tai web-sivustoa tehdään kaikille. Saavutettava ja muutenkin käyttäjälähtöinen digipalvelu ei rajaa ketään ulkopuolelle, vaan tarjoaa yhdenvertaisen mahdollisuuden käyttää palvelua tai hankkimaan sieltä tarvittavaa tietoa. Se lisää henkilöiden itsenäisyyttä ja osallisuutta yhteiskuntaan ja tarjoaa saman kokemuksen kaikille aisteille.
Sähköisten palveluiden käyttöön tarvittavat apuvälineet vaativat erityishuomiota palvelun teknisessä toteutuksessa. Esimerkiksi ruudunlukija tulkitsee palvelun lähdekoodia ja lukee valitun elementin sisällön. Tai on otettava huomioon, että kaikkiin elementteihin voi navigoida sarkainnäppäimellä. Kun saavutettavuus otetaan huomioon heti uuden kehityshankkeen alkuvaiheessa, on se taloudellisesti kannattavampaa, kuin myöhemmin saavutettavuuden lisääminen jo olemassa olevaan palveluun.
Saavutettavuus voi tuntua hankalalta asialta ottaa haltuun. Onneksi jo pienillä muutoksilla saadaan parannuksia aikaan. Klikkaa ylhäältä sivumme suurikontrastiseksi, jolloin huomaat, miten jo pelkkä kontrasti vaikuttaa.
Saavutettavuus ei ole pakollinen paha, vaan mahdollisuus tehdä sähköiset palvelut kilpailukykyisemmäksi. Katso alta millaisia saavutettavuuspalveluita saat meiltä.
Mietityttääkö, onko digipalvelusi tarpeeksi saavutettava? Voit selvittää sen maksutta asiantuntijamme kanssa. Lue lisää
Maksuton konsultointimme saavutettavuudesta on lähtölaukaus verkkopalvelusi tai mobiilisovelluksesi saavutettavuuteen. Saat yhdessä asiantuntijamme kanssa katsauksen digitaalisen palvelusi saavutettavuuden tilaan. Saavutettavuuskonsultaatiomme auttaa, millaisia saavutettavuustoimenpiteitä organisaatiosi palvelut tarvitsevat.
Tarjoamme veloituksetta 30 minuutin konsultoinnin, jossa käymme läpi nykyisen tilanteesi ja saat vinkkejä saavutettavuuden parantamiseksi.
Saavutettavuusauditointimme on palvelu, jonka avulla voit parantaa digitaalisten palveluiden saavutettavuutta ja käytettävyyttä. Lue lisää
Saat auditointipalvelustamme kattavan analyysin, joka tarkastelee palvelusi saavutettavuutta kansainvälisten standardien mukaisesti. Analyysin lisäksi saat yksityiskohtaiset raportit ja ratkaisuehdotukset parannuksista, jotka auttavat täyttämään lainsäädännön vaatimukset ja parantamaan käyttäjäkokemusta. Kaiken päälle olemme valmiina tarjoamaan tukeamme saavutettavuuden parantamisessa.
Kaikki digipalvelut eivät ole samanlaisia, ja siksi tarvitset asiantuntevaa apua varmistamaan, että palvelusi ovat saavutettavissa kaikille käyttäjille. Auditoimalla verkkopalvelusi tai mobiiliapplikaatiosi käyttäjäystävällisyyttä ja saavutettavuusstandardeja, varmistamme, että myös esteettömyysvaatimuksia tarvitsevat henkilöt voivat käyttää palvelujasi vaivatta.
Käytämme alan parhaita käytäntöjä ja työkaluja tunnistaaksemme esteet ja kehitysmahdollisuudet. Saat käytännön suosituksia, jotka auttavat organisaatiotasi saavuttamaan lainsäädännön vaatimukset sekä parantamaan käyttäjäkokemusta.
Varmistat saavutettavuusasiantuntijamme avulla, että uusi digipalvelusi on saavutettava alusta alkaen. Lue lisää
Kun kehität uutta digipalvelua, saavutettavuuden huomioiminen jo suunnitteluvaiheessa on ratkaisevan tärkeää sekä taloudellista. Palvelumme tarjoaa saavutettavuusasiantuntijaa osaksi kehitystiimiä. Asiantuntijamme varmistaa, että uusi sähköinen palvelu täyttää kaikki saavutettavuusvaatimukset digipalvelulain mukaisesti.
Asiantuntijamme noudattaa saavutettavuuden parhaita käytäntöjä kaikissa kehityksen vaiheissa ja voi myös osallistua koodaamiseen, jolloin saavutettavuusnäkökulmat huomioidaan alusta alkaen. Tavoitteenamme on luoda käyttäjäystävällinen ja esteetön verkkopalvelu, joka palvelee kaikkia käyttäjiä.
Palveluumme kuuluu alkuvaiheen konsultointi, joka auttaa suunnittelemaan palvelusi saavutettavuuden kannalta alusta alkaen. Seuraavaksi koodin ja suunnittelun tarkistusvaiheessa varmistamme, että koodi ja käyttöliittymäsuunnittelu täyttää saavutettavuusstandardit. Testaamme uutta sisältöä ja korjaamme mahdolliset ongelmat ajoissa. Tarjoamme neuvoja ongelmatilanteissa ja opetamme hyviä käytäntöjä sekä apuvälineiden käyttöä.
Saavutettavuuden lisääminen digipalveluusi on strateginen investointi, joka laajentaa asiakaskuntaa ja lisää asiakasuskollisuutta. Lue lisää
Nykyisten digitaalisten palveluiden saavutettavuuden parantaminen on avainasemassa, jotta kaikki käyttäjät voivat hyödyntää palveluitasi täysimääräisesti. Meidän asiantuntijamme auttaa sinua tunnistamaan ja korjaamaan esteet, jotka haittaavat käyttäjien pääsyä palveluihisi.
Kartoitamme nykyisen verkkopalvelun tai sovelluksen saavutettavuustilanteen kansainvälisten standardien mukaisesti. Kun saavutettavuusongelmat on paikannettu, saat yksityiskohtaisen raportin, joka sisältää selkeitä ja toteutettavia suosituksia palvelusi saavutettavuuden parantamiseksi. Autamme sinua toteuttamaan suositellut muutokset tunnistettujen ongelmien ratkaisemiseksi asiantuntevalla kehitystyöllä. Tarjoamme tukea saavutettavuuden ylläpitämiseksi.
Saat meiltä räätälöityjä korjausratkaisuja, jotka eivät ainoastaan täytä lainsäädännön vaatimuksia, vaan myös parantavat asiakaskokemusta ja lisäävät sitoutumista inklusiivisuuteen.
Arvioiden mukaan noin 20% väestöstä on toimintaesteisiä ja jopa 40 prosenttia ihmisistä on myöhemmin elämänsä vaiheessa toimintaesteisiä. Suomessa on ennusteiden mukaan noin 25 prosenttia väestöstä ikääntyneitä vuoteen 2030 mennessä.
Jos digipalvelusi teknisessä toteutuksessa saavutettavuutta ei ole otettu huomioon, rajaa se ulos melkoisen joukon henkilöitä.
Osa toimintarajoitteisista käyttäjistä käyttää erilaisia apuvälineitä verkon selaamiseen. Jos esimerkiksi verkkosivustosi lomakkeen kehityksessä ei ole otettu huomioon ruudunlukijaa käyttävää henkilöä ja sisällön elementtien kuvaukset ovat puutteellisia, ei näkörajoitteinen käyttäjä pysty ostamaan haluamaansa tuotetta.
Saavutettavuuden toteutumista edistää ja valvoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Avi valvoo kattavasti noin 20 verkkosivustoa ja 12 mobiilisovellusta vuosittain sekä yksinkertaistetusti noin 240 sivustoa vuodessa julkisella puolella.
Yksityisen sektorin digitaalisia palveluita valvotaan myös vuosittain tietty määrä. Palvelun julkaisija saa tiedon mahdollisista saavutettavuuspuutteista ja mahdollisuuden korjata ne. Viimekätinen keino on uhkasakko.
Esimerkiksi näppäimistökäyttäjä voi tuskastua, jos sähköinen palvelusi ei ole sarkainnäppäimellä käytettävissä ja verkkopalvelun visuaalinen rakenne ei vastaa sivun dokumenttipuun selausjärjesteystä.
Sivustoltasi voi myös puuttua mahdollisuus saavutettavuuspalautteelle tai palautteen antaminen ei ole mahdollista toimintarajoitteiselle. Tällöin käyttäjällä on oikeus tehdä kantelu viranomaiselle, joka valvoo lain noudattamista.
Tuntuuko saavutettavuus vaikealta asialta ottaa haltuun? Ei hätää! Olemme ohjelmistokehityksen asiantuntijoita ja intohimoisia saavutettavuuden sekä käyttäjälähtöisyyden puolestapuhujia. Mielestämme digitaalisten tuotteiden tulee olla saavutettavissa kaikille, riippumatta heidän kyvyistään tai rajoituksistaan.
Tiedämme, että jo pienillä muutoksilla saadaan hyviä tuloksia aikaan. Menetelmiä on helppo jokaisen kehittäjän oppia ja ottaa osaksi ohjelmistokehitystä. Teknisellä toteutuksellamme saat organisaatiosi digipalvelun suurikontrastiseksi ja tukemaan esimerkiksi ruudunlukijaohjelmia sekä näppäimistökäyttäjiä. Kun olemme huomioineet digitaalisessa palvelussasi tekniset saavutettavuusvaatimukset, on palvelu eurooppalaisen standardin EN 301 549 mukainen. Laadimme tarvittaessa myös digipalvelulain vaatiman saavutettavuusselosteen sekä kanavan saavutettavuuspalautteelle.
Digipalvelulaki ja sen toteutumisen valvominen parantaa jokaisen mahdollisuuksia käyttää yhdenvertaisesti digitaalisia palveluja. Me Ceonilla ymmärrämme saavutettavuuden keskeisenä toiminnan periaatteena, joka pitäisi ottaa huomioon sähköisten palveluiden suunnittelussa, toteutuksessa ja ylläpidossa.
Tee palveluistasi saavutettavia tänään!